Unge snekker-ambassadører med ny kampanje for at flere ungdommer skal bli snekkere

Smilende mann

- Jeg kan varmt anbefale også andre ungdommer å bli snekker. Dette yrket har framtida foran seg, sier Iver Raphaug (25), som er en av Norske Trevarers sju snekker-ambassadører.

- Det er mange måter å bli snekker på. Sjøl har jeg vært innom akademia noen år, men nå er jeg tilbake der jeg skal være, og det er veldig naturlig for meg å anbefale også andre ungdommer å velge snekkerfaget.

Iver Raphaug (25) er en av sju ungdommer i Norske Trevares team av snekkerambassadører.

- Det var faren min John Olav som startet opp trevarebedriften Tyrikjøkken AS her på Singsås på midten av 80-tallet, så dette har jeg vært en del av så lenge jeg kan huske. Jeg liker veldig godt følelsen av å skape noe. Jeg vil være med i alle prosessene på verkstedet - helt fram til at alt er ferdig produsert, og ikke minst det å få møte kundene når vi monterer det vi har laget.

Omfattende kampanje
Iver Raphaug er altså en del av et omfattende arbeid i regi av Norske Trevarer med å gjøre snekkerfaget enda bedre kjent blant barn og unge.

Under kampanjen har han blant annet hatt ansvar for Norske trevarers Snapchat-konto. Dette går på rundgang blant snekkerambassadørene, der alle har ei uke hver, men Iver syntes dette var såpass gøy at han meldte seg for enda ei uke med snapchat-ansvar.   

- Bransjen trenger flere folk og vi ønsker at flere ungdommer skal få øynene opp for snekkerfaget og hvilke fantastiske muligheter dette yrket og denne bransjen har å by på, sier Monica Wærdahl-Eriksen, som er leder for forretnings- og medlemsutvikling i Norske Trevarer.

- Snekkerambassadørene gjør en kjempejobb. De er dedikert og engasjert i oppdraget sitt, og vi er veldig takknemlig for den innsatsen de gjør for snekkerfaget og norsk trevarebransje.

Pågår fram til 1. mars
#Blisnekker-kampanjen pågår fram til 1. mars neste år, det er nemlig siste frist for ungdomsskoleelevene i valget av hvilket fag de skal ta på videregående skole fra høsten 2023. I tillegg til nettsidene Blisnekker.no, er Norske Trevarer aktiv på Instagram, TikTok og SnapChat.

- Sammen med Byggenæringens Landsforening har vi felles interesse i at ungdommene velger yrkesfag på videregående skole, så parallelt med vår #blisnekker-kampanje har BNL i november gjennomført en  rekrutteringskampanje rettet mot foreldre til 10. klassinger, sier Wærdahl-Eriksen.

- Og så må vi i trevarebransjen jobbe ekstra hardt for at så mange som mulig velger treteknikk og snekkerfaget i det videre utdanningsløpet sitt.

- Har framtida foran seg
- Trevarebransjen byr på et spennende mangfold av kreativitet, skaperevne, høyteknologi og datastyrte maskiner. Det er et stort behov for unge, flinke folk i norske trevarebedrifter, sier kampanjesjef Monica Wærdahl-Eriksen i Norske Trevarer.

- Nå skal jeg ta svennebrev i snekkerfaget, i tillegg til at jeg jobber på snekkerverkstedet, og så er planen at jeg etter hvert skal overta familiebedriften her på Singsås. Dette er et yrke og en bransje som jeg mener har framtida foran seg, sier snekkerambassadør Iver Raphaug.

Nyhetsbrev fra Norske Trevarer

Nyhetsbrev fra Norske Trevarer

Avmeldingen er mottatt!

E-post: