Ønsket resirkulert aluminium i egne produkterer, fant løsningen noen få steinkast unna fabrikken
Øystein Eidsvik Flint er bærekraftansvarlig i H-vinduet Magnor AS, som i fjor omsatte for nærmere 110 millioner kroner.
Øystein Eidsvik Flint er bærekraftansvarlig i H-vinduet Magnor AS, som i fjor omsatte for nærmere 110 millioner kroner.
Historien om MagnorVinduets jakt på resirkulert aluminium er enda et eksempel på at man ikke trenger «å gå over bekken etter vann». Løsningen fant de nemlig bare noen steinkast unna, i form av kortreist lavkarbonaluminium fra Hydro Extrusions fabrikk på Magnor.
- Det er litt morsomt at det løste seg på denne måten. Dette er noe vi har ønsket å få på plass i lengre tid egentlig, sier bærekraftansvarlig Øystein Eidsvik Flint i H-vinduet Magnor AS.
All produksjon av dører og vinduer skjer ved MagnorVinduets fabrikk i det lille tettstedet Magnor like ved svenskegrensen, mens administrasjonen og hovedkontoret ligger i Bergen. Bedriften omsatte i fjor for nærmere 110 millioner kroner, og hadde litt over 60 ansatte i konsernet.
Jaktet på resirkulert aluminium
- Vi har i lengre tid vært på jakt etter resirkulert aluminium til vår produksjon, og har sett etter ulike måter å kunne løse dette på, sier Eidsvik Flint.
- Hydro Extrusion Norway har i mange år vært hovedleverandøren av aluminiumsprofiler til vår produksjon av dører og vinduer, så det var naturlig for oss å se om vi kunne løse denne utfordringen hos dem.
Hydro har utviklet et produkt av resirkulert aluminium som har fått varemerket CIRCAL, som garanterer for at minimum 75 prosent av produktet består av resirkulert aluminium.
100 prosent resirkulert fra nyttår
- Fra nyttår skal 100 prosent av aluminiumsprofilene i våre produkter bestå av CIRCAL fra Hydro Extrusion, sier bærekraftsjefen hos MagnorVinduet, som viser til at bedriften har et årsforbruk på rundt 200 tonn med aluminium - og at resirkulert aluminium bare krever fem prosent av energien som brukes til produksjon av ikke-resirkulert aluminium.
- Dette er et viktig skritt i riktig retning for oss. Det er et viktig bidrag for å nå Norges klimamål gjennom en grønnere produksjon, og det er samtidig viktig for kundene våre, som også har mer og mer fokus på det miljømessige fotavtrykket i hvert enkelt produkt.