Linda (33) ny daglig leder i Bergen Trappedesign AS etter far og gründer Jan
Linda Lien (33) tok 1. januar over som daglig leder i familiebedriften Bergen Trappedesign AS, som faren Jan Schermann Fjeldstad startet opp i 2015.
Linda Lien (33) tok 1. januar over som daglig leder i familiebedriften Bergen Trappedesign AS, som faren Jan Schermann Fjeldstad startet opp i 2015.
Bergen Trappedesign AS har satt mål av seg til å bli den fremste aktøren innen trappemarkedet i bergensregionen. Jan Schermann Fjeldstad startet opp trevarebedriften i 2015 sammen med kona Monica Lien Fjeldstad, og nå tar datteren Linda Lien over det daglige ansvaret i familiebedriften.
- I takt med en kraftig økning i omsetningen i 2021 har vi også sett behovet for en intern omorganisering. Far er håndverkeren og fagmannen som også elsker å være ute med kundene og montere trapper, mens jeg og mor har holdt oss til den administrative delen av familiefirmaet, forteller Lien, som formelt tok over som daglig leder i Bergen Trappedesign AS fra 1. januar i år.
- Vi har ikke gjort noen endringer på eiersiden i bedriften, så de grepene vi har tatt nå innebærer altså bare et administrativt generasjonsskifte, sier Lien.
Vil bli den beste på trapper
I tillegg har bergensbedriften ansatt en produksjonsleder for å bygge opp en mer effektiv produksjonslinje.
- Vi er åtte-ni ansatte nå, og for oss er det ikke noe mål i seg sjøl å bli veldig store. Vi trives godt som en liten trevarebedrift, og vi har heller fokusert på å bli den beste aktøren i vårt område på det vi driver med. Vi har en drøm om at bergenserne skal tenke på oss når de tenker på trapper.
- Vi hadde en kraftig vekst i omsetningen i fjor, og når de administrative oppgavene har økt i takt med omsetningen så har det altså vært naturlig at mange av disse oppgavene har falt på meg. Jeg setter likevel stor pris på tillitten som familien viser meg når jeg nå overtar som daglig leder.
Optimistisk og spent på trevareframtida
- Jeg er både optimistisk og spent på framtida for norsk trevarebransje, sier Linda Lien, som også sitter i styret i Norske Trevarer Hordaland.
- Folk bruker mer penger på hus og hjem nå, og det er bra, men jeg er veldig spent på om denne trenden fortsetter også etter at pandemien er over. Jeg håper det, og langt på veg tror jeg det også. Men vil folk heller bruke pengene sine på ferier og reiser igjen etter koronaen?
- I Norge og resten av Norden er vi jo veldig opptatt av natur, og vi er også i økende grad opptatt av bærekraft og miljø. Jeg tror det vil få enda større betydning at våre produkter er laget i Norge og at dette dermed bidrar til norske arbeidsplasser og norsk verdiskapning, sier Lien.
- Men som bransje er vi samtidig utsatt for en voldsom konkurranse fra billige, utenlandske aktører. Norske produkter har jevnt over mye bedre kvalitet, men de ligger gjerne også høyere i pris. Samtidig må vi drive bedriftene våre slik at vi får bedre lønnsomhet, slik at vi kan tilby våre ansatte konkurransedyktige betingelser.
- Det er ikke lett for en bransje å få alt dette til å klaffe. Men det er nok det som skal til for at vi skal trekke ungdommer og dyktige fagfolk til bransjen vår. Vi trenger flere med fagutdanning, og da må vi også være en attraktiv bransje med gode betingelser. Det er derfor økt lønnsomhet er så viktig for norsk trevarebransje.