- Jeg stortrives i koblingen mellom snekkerfaget og læreryrket, det er en perfekt kombinasjon. Det er givende å jobbe med yngre folk, og hvis vi møter ungdommene der de er med et budskap som treffer dem, så tror jeg mange flere hadde blitt snekker. Utfordringen er at de kjenner for lite til bransjen og faget vårt.
Dette sier programfaglærer Thomas Fagerland Nilsen ved Godalen videregående skole i Stavanger, som er den største yrkesfagskolen i Rogaland.
- Interessen for tømreryrket er såpass stor at der går rekrutteringen av elever nesten av seg sjøl. Vi har litt større utfordringer innen snekkerfaget, men jeg tror absolutt det går an å gjøre noe med, sier Fagerland Nilsen.
- Jeg har ikke noe fasitsvar på hvordan, men vi må kanskje tenke litt nytt og annerledes for å nå fram til ungdom og yngre folk. Og vi må nå tak i dem allerede på ungdomsskolen.
- Skulle gjerne vært flere snekkerelever
Godalen videregående skole har dette skoleåret en Vg 2-klasse på ti elever i treteknikk, som leder fram til læretid og svennebrev i snekkerfaget.
- Alle sluses gjennom det samme tilbudet på førsteåret i Vg1 bygg- og anleggsteknikk, der elevene skal få en smakebit av de andre yrkesfagene som springer ut av førsteåret. Ved Godalen har vi blant annet Vg2-tilbud for snekkere, tømrere, murere og malere, sier Fagerland Nilsen.
- I år har vi altså ti elever i Vg2-treteknikk, men det kunne gjerne vært flere. Trevarebransjen står jo ganske sterkt i Rogaland, og vi har et godt samarbeid både med snekkerbedriftene og Rogaland Tresenter når det gjelder utplassering og læreplasser.
- Hadde blitt snekker lenge før
- Jeg er sjøl et godt eksempel på at hvis jeg hadde visst mer om snekkerfaget mens jeg var yngre, så hadde jeg begynt i trevarebransjen langt tidligere. Nå ble det først noen år innen restaurant- og matfag, og det angrer jeg for så vidt ikke på, men det er ikke tvil om at det er snekkeryrket som var det rette for meg.
Thomas Fagerland Nilsen har svennebrev i møbelsnekkerfaget og en samlet fartstid på 12-13 år fra trevarebransjen i Rogaland, før han nå har koblet sammen snekkerfaget med ønsket om å jobbe tettere med ungdommer.
- Nå stortrives jeg i kombinasjonen mellom snekkerfaget og det å være lærer. Man blir jo aldri ferdig utlært verken som snekker eller lærer, det skjer noe nytt hele tiden, og det setter jeg stor pris på.
- Men det er en balansegang mellom det å holde det gamle snekkerhåndverket i hevd, samtidig som vi må følge med i tida og fornye faget og utstyret som elevene skal jobbe med. Derfor ser vi veldig fram til det nye snekkerverkstedet vi snart skal få her ved skolen, sier Thomas Fagerland Nilsen ved Godalen videregående.