- Å skape gode opplevelser for kundene våre handler om noe mye mer enn bare produktet

Rune Bjerk (42) er medeier og daglig leder i garasjeportbedriften GAPO port AS i Ålgård i Rogaland.

- Drivkraften vår ligger i det å skape gode opplevelser for kundene våre og utfordre bransjen vår positivt, basert på at det vi lager skal sette en ekstra spiss på bygget som portene våre er en del av.

Rune Bjerk (42) er daglig leder i familiebedriften GAPO port AS i Ålgård utenfor Stavanger, som han eier sammen med foreldrene sine.

- Vi selger garasjeporter gjennom forhandlere over hele landet, fokuserer mest på Sør-Norge innen kvalitetsporter overfor premium-markedet, og så lager vi industriporter der kundene i hovedsak er i Rogaland. Jeg tror vi er den eneste aktøren i Norge som har samlet hele denne porteføljen under ett og samme tak.

- Nå prøver vi å hente ut mest mulig synergier ut av de to familiebedriftene våre. Faren min Eilef gründet garasjeportfirmaet for over 40 år siden og trekker fortsatt i trådene i nabobedriften Ege Dører AS. Moren min Magnhild har også en aktiv rolle i selskapet, og jeg har vært daglig leder og deleier av GAPO port AS siden høsten 2017, sier Rune Bjerk.

GAPO har i dag 15 ansatte og omsatte i fjor for godt over 40 millioner kroner.

Bedriftene inspirerer hverandre
- Det er veldig spennende å være en del av trevarebransjen i Norge. Vi har utviklet et godt nettverk av bedrifter som blir inspirert av hverandre, både om hvordan vi tenker, selger og produserer, og som også bidrar til å åpne dører for hverandre inn mot nye markeder, kunder og oppdrag.

- I GAPO er vi en veldig kjekk og dyktig gjeng der noen har vært med helt siden oppstarten for 41 år siden. Nå inspireres vi av å utfordre portbransjen i Norge både gjennom hva vi lager og måten vi tenker på, og vi får mye energi av å strekke oss mot premium-markedet, sier Rune Bjerk.

Kreativt samarbeid
- Det er viktig for oss at det vi lager og produserer også skal løfte opplevelsen og totalinntrykket av bygget som våre produkter er en del av, og derfor har vi et stadig tettere samarbeid med arkitekter og andre kreative fagmiljøer. Vi fokuserer også mye på det å skape gode kundeopplevelser i alle ledd av det vi gjør, fra det første møtet med kunden, via dialog og oppfølging og fram til det ferdige produktet.

- Alt dette løfter oss jo i riktig retning. Men det som stjeler litt av energien og gleden ved det å lage, produsere, selge og møte kundene våre, det er den voksende mengden av rapporteringer, sertifiseringer og detaljerte krav til dokumentasjon av alt vi gjør, mener Rune Bjerk.

- Veldig krevende for små bedrifter
- Det er dessverre lite vi kan gjøre med dette, utover å være kritisk til hvordan det utvikler seg. Spesielt for små bedrifter er dette veldig krevende, men vi forholder oss til det og prøver å finne gode måter å løse det på.

- Samtidig håper vi jo at myndigheter og kontrollaktører ikke glemmer hvor utrolig krevende dette kan være for gründere og andre som ønsker å produsere noe.

- Men det er likevel ikke noe av dette som tar vekk den grunnleggende gleden av det å skape gode opplevelser for kundene våre, og at vi sammen med de ansatte kan utvikle kvalitetsprodukter som gir verdiskapning i regionen vår, avslutter GAPO-lederen.

Nyhetsbrev fra Norske Trevarer

Nyhetsbrev fra Norske Trevarer

Avmeldingen er mottatt!

E-post: