- For å forberede oss på framtida så må vi lage gode kvalitetsprodukter som vi kan restaurere om 30 år og oppover. Jeg mener å se et voksende marked av private kunder som vil ha møbler og innredninger med lang levetid.
Møbelsnekker og snekkermester Ulf Koritzinsky er styreleder i Norske Trevarer Buskerud og Vestfold, og er engasjert i tematikken ombruk, reperasjon, restaurering og redesign.
- Det er kanskje litt gammeldags å si det, men jeg tror at mange av de løsningene vi trenger for å omstille forbruket ligger i fortida. Kombinerer vi det beste av tidligere kunnskap om fag og materialer, og bruker moderne produksjonsteknikker kan vi lage produkter med lang levetid, lavt fotavtrykk og fremme bærekraft.
- For omkring ti år siden begynte jeg å få private oppdrag hvor jeg laget alt mulig av innredninger til store bolighus. Mange kunder la så mye penger på bordet at de ønsket betydelig høyere kvalitet og levetid enn standardprodukter.
- Ut røyk sponplater, tynt finer og moderne lakk. Inn kom heltre, tradisjonelle sammensetninger og overflater av olje og voks. Disse materialene lar seg rehabilitere.
- Jeg hadde større glede av å lage noe varig, og bruke mer tid på hvert produkt. Jeg tror markedet er mer modent for denne måten å tenke på. Det innebærer at vi må ta oss betalt, og at vi ikke skal aksepetere å konkurrere på pris alene. Levetid og gode råvarer er også viktige faktorer.
Nye krav, nye muligheter
Norske Trevarer gjennomfører nå en undersøkelse blant sine medlemsbedrifter med tematikken ombruk, reparasjon og redesign.
- Vi ser at det kommer stadig nye krav fra EU som vil ha stor betydning også for Norge, og vi tror at norske trevarebedrifter vil ha utrolige muligheter innenfor nye markeder på dette området, sier daglig leder Hilde Widerøe Wibe i en kommentar til den pågående undersøkelsen i norsk trevarebransje.
- Kravene fra EU omhandler resirkulering, redesign, reparasjon, gjenbruk, ombruk og oppsirkulering, der fornybare og såkalte sekundære råvarer vil bli stadig viktigere. Dette gjør at vi må tenke nytt rundt bruken av materialer i produksjonen, sier Widerøe Wibe.
- Det er nettopp derfor vi har laget denne undersøkelsen. Den skal gi oss bedre oversikt over hvor beredt medlemsbedriftene våre er på framtida på dette området, sier Norske Trevarer-lederen.
Må planlegges grundig
- Dette handler om en bevisstgjøring av alle valgene vi tar. Alle delene og materialene i det vi lager er like viktige hvis vi ønsker å lage noe som skal kunne rehabiliteres om 25-30 år, mener Ulf Koritzinsky.
- Vi må samtidig erkjenne at deler av markedet er mye mer modent for dette enn andre, og for mange norske trevarebedrifter så er det ganske langt igjen før markedet er modent for dette.
- Men jeg tror vi blir nødt til å strekke oss i den retningen, og vi ser jo at flere trevarebedrifter allerede nå bruker kvalitet og lang levetid som ett av sine viktigste salgsargumenter, sier styrelederen i Norske Trevarer Buskerud og Vestfold.