- Det er jo sammen vi blir sterke. At noen få bedrifter profilerer at vi er «Stolt medlem av Norske Trevarer» blir det lite ut av, men blir vi flere hundre bedrifter så får det virkelig effekt.
Dette sier en engasjert Christian Boyle, som er møbelsnekker, eier og daglig leder i trevarebedriften Tele-Kjøkken AS.
- Jeg er overbevist om at det ligger mye positivt i det å profilere oss som en bransje som vi bedriftene er stolt over å være en del av. Men da betinger det at bedriftene blir med på det, det hjelper ikke at bare noen få gjør det, sier Boyle, som er et engasjert medlem i bransjeforeningen Norske Trevarer.
- I Telemark har vi utfordret hele bransjen til å løfte i flokk, og det gjør at bortimot alle trevarebedriftene i Telemark har tatt tak i dette. På Tele-Kjøkken viser vi at vi er stolt medlem av Norske Trevarer både på skilt og bekledning, biler og hengere, brevark og e-postsignaturer, for å nevne noe av det.
- Positivt kvalitetsstempel
- Det er nettopp dette som skal til for at det skal gi oss bedriftene og bransjen som helhet den effekten som vi ønsker at det skal gi. Jeg er overbevist om at dette vil bidra til å gi trevarebransjen et positivt kvalitetsstempel, sier trevareveteranen i Sannidal ved Kragerø.
- Men igjen, det betinger altså at vi bedriftene må ta profilen og logoen i bruk ute i bedriftene våre. Det er det altfor få som gjør nå, og der har vi som bransje og bedriftene vært altfor sløve, mener Boyle.
- Det hjelper jo ikke at vi bare snakker om det. Hvis vi ikke tar dette i bruk, så er jo mye av hensikten med denne satsingen borte. Men det ville være synd om vi søler bort denne muligheten, og derfor har vi et sterkt håp om at bransjen og bedriftene samler seg om å løfte dette i flokk.
- Utfordrer hele trevarebransjen
Vinneren av årets småbedrift i norsk trevarebransje, Schia møbelsnekkeri, er en av trevarebedriftene som har hivd seg på utfordringen om å løfte fram «Stolt medlem av Norske Trevarer», og daglig leder Truls Eilev Schia er også styreleder i Norske Trevarer Telemark.
- Rundt 85 prosent av medlemsbedriftene i Norske Trevarer Telemark har tatt del i dette, og det er vi jo ganske stolt over, smiler Truls Eilev Schia.
- Vi stiller oss fullt og helt bak budskapet fra Christian Boyle og Tele-Kjøkken. Dette har liten eller ingen verdi om det er få bedrifter som tar det i bruk, men det kan få veldig stor effekt om de fleste trevarebedriftene i Norge gjør det.
- Derfor vil vi i Telemark nå utfordre både andre lokalforeninger i Norske Trevarer og ikke minst alle trevarebedriftene rundt om i hele Norge til aktivt å ta i bruk profileringen om å være «Stolt medlem av Norske Trevarer». Dette er et kvalitetsstempel som bør løftes i fellesskap av alle bedriftene og hele trevarebransjen.