- En av suksessfaktorene våre bak økt salg og eksport er å skjønne kundene våre enda bedre, slik at vi blir en foretrukket samarbeidspartner. Samtidig har vi bygd oss mye innsikt om hva søvn er.
Dette sier lederen for salg og marked i Wonderland AS, Kurt Arild Dahle, som er en av de største sengeprodusentene i Norge. Romsdalsbedriften har bygd opp et bredt nettverk av lokale, kortreiste leverandører og samarbeidspartnere, deriblant også trevarebedrifter.
Under Trevaredagene 2025 på Gardermoen i slutten av januar holder Dahle foredrag med tematikken «økt salg og eksport gjennom å forstå kundene bedre».
- Verden skal sove bedre
Med sin hovedbase i Åndalsnes har Wonderland i godt over 50 år utviklet senger som skal gi de beste forutsetningene for god søvn.
- Vår visjon er å bidra til at verden sover bedre, og da trenger vi å skjønne mest mulig om hvordan vi sover og hvor viktig søvn er for vår fysiske og mentale helse.
Dårlig søvnkvalitet påvirker alle deler av livet, og derfor har Wonderland over flere år samarbeidet tett med internasjonalt anerkjente søvnforskere.
Omsetter for 370 millioner
Med nærmere 100 ansatte nådde Wonderland i 2024 en omsetning på rundt 370 millioner kroner, der eksportandelen til det nordiske sengemarkedet er på nærmere 30 prosent.
- Vi kan ikke bare være gode på senger og søvn, vi må også være gode på å skjønne hvordan kundene våre tenker. Derfor har vi et veldig sterkt fokus på marked og salg, og nesten 90 prosent av salget vårt skjer gjennom de store møbelkjedene i Norge og Norden.
Økt fokus på kundeinnsikt
- På de godt over 50 årene vi har produsert senger og madrasser har vi hatt økende fokus på kundeinnsikt, og vi har sett at det lønner seg, sier lederen for salg og marked i Wonderland.
- Derfor bruker vi helt bevisst mye tid og ressurser på å skjønne hvordan kjedene tenker. Vi vil være en leverandør som kjedene ønsker å samarbeide med, og i neste runde fører dette til at kjedene markedsfører produktene våre enda bedre.
- Det er en vinn-vinn-situasjon i dette, og det er samtidig vår viktigste måte å nå ut i markedet på. Det betyr også mye i hvordan vi jobber med strategi og produktutvikling, og i sum styrker dette oss i vår visjon om at vi skal bidra til at verden sover bedre.